автор Скрипчук П.М.

Все починалось з участь у національних стартапах

За останні 5 років відчутний суспільний запит на сортування і переробку відходів (ЗУ «Про відходи»), з’явились фірми які збирають пластик й переробляють його на широку палітру пластикових виробів. Також з’явились запити й від влади та комунальних служб про сортування і переробку відходів. Полігони відходів у всій Україні вичерпали проектний термін експлуатації а тому настала «сміттєва» криза. Є «суспільне бачення в країні» про сортування і переробку відходів, загострюється й тиск громади на владу. Об’єднані громади і об’єднання мешканців будинків хочуть якісних і екологічних послуг за свої кошти.

Громадська організація «Зелені ініціативи Рівного» та Національний університет водного господарства та природокористування приймали участь у національних стартапах, розробляли проекти до розроблених стратегії розвитку Рівного та Рівненської області, проводили системні наукові розробки протягом останніх 15 років , що дозволило вибрати найбільш оптимістичну стратегію впровадження проекту із переробки відновної біомаси на біогумус (за існуючих інституційних положень та економічних варіантів можливого впровадження). Отже, проект буде заробляти на технології найбільш якісного виробництва біогумусу й іміджевої реалізації продукції, а пізніше продавати в інші міста – ліцензію. На даний час учасник проекту ПП Черемісін виробляє біогумус та співпрацює з більше як 16 торговими операторами в Рівненській області. Проект має партнера – КАТП 1728 Рівного який підтримує й допомагає реалізувати проект завдяки надання майданчика, логістиці відновної біомаси, що дозволяє скоротити витрати на проект. Така стратегія дозволяє об’єднати ресурси із представником комунального господарства міста. Проте в інших містах (громадах) при масштабуванні проекту можливі інші стратегії.

Проект вирішує проблеми  для всіх міст України

Проект вирішує проблеми аналогічні для всіх міст та населених пунктів України. На першому етапі: проводиться: розробка сайту із надання комплексу адміністративних, організаційних послуг; буде створена он-лайн платформа для логістики біомаси; визначається індекс відновної біомаси з метою планування її кількості та логістики до переробки; відбувається інституціоналізація збору й логістики відновної біомаси й на перспективу всіх видів відходів. На другому етапі або за наявності інвестицій паралельного збору органічних відходів в населених пунктах. Проект передусім реалізується для комунального господарства та виробництва органічних добрив.

На прикладі міста Рівне всього за рік або (3 – 6 місяців), залежно від технології, може бути перероблено на компост, або на біогумус 3800 тон біомаси. Вихід компосту – 1400 т.

Для комунального господарства міста Рівне (удобрення газонів, вирощування розсади необхідно до 20 т компосту). Для бездефіцитного балансу гумусу для всіх сільськогосподарських земель України необхідно щорічно вносити 12 т/га гною, або 8 т/га компосту або 5 – 6 т/га біогумусу. В сумі це складає 171610 тис. т біогумусу. Компост, грунтосуміші, біогумус рекомендовано використовувати для рекультивації порушених земель. Отже, ринок фактично не заповнений.

Глобальний світ потребує гарантованої якості продукції і послуг

Якість отриманого біогумусу з опалого листя перевірена в акредитованих лабораторіях і польових умовах та є безпечною для сільськогосподарських потреб, а також може використовуватись для рекультивації порушених земель (міське будівництво, рекультивація земель порушених внаслідок будівництва та не санкціонованого видобутку бурштину тощо). Отже, ринок фактично не заповнений.

Виробництво біогумусу з відновної біомаси актуальне на фоні тотального зменшення тваринництва й відтак виробництва органічних добрив. Також споживачами виробленого компосту та (або) біогумусу (більш технологічного рідкого біогумісолу) є: «зелені» господарства міст, ЖКГ, громади населених пунктів, кооперативи, дачники, фермери, тепличні господарства, а за масштабування проекту й створення промислового виробництва аграрні холдинги тощо. Споживачами ІТ послуг (сайт, що реалізує комплекс послуг муніципалітету міста) є: муніципалітети міст, екологічні організації, Держпродспоживслужба в містах (санітарна безпека). Споживачами технології (обладнання та (або) окремих її влаштувань) є бізнес, муніципалітети міст, екологічні організації, ОТГ, ОСББ, кооперативи, фермери тощо.  Отже, проект системно вирішує всі існуючі проблеми щодо переробки відновної біомаси на біогумус.

Соціо-еколого-економічна значимість безпечної утилізації відновної біомаси – хоч і багато але правдиво!

Проект вирішує екологічні, соціальні та економічні проблеми аналогічні для всіх населених пунктів, територіальних громад України. Зокрема:

  • може бути перероблено 2600 тон тільки опалого листя в рік та 1200 тон (газонна трава, зелені відходи). Важливим є те, що на таку кількість може бути збільшено ємність полігону побутових відходів щорічно;
  • за системи контролю витрат пального транспортом ЖКГ та (або) зменшені віддалі перевезень (локальні майданчики з переробки біомаси) економія пального для Рівного може  більше 1 млн грн.;
  • вирішується проблема із спалюванням опалого листя;
  • мери всіх міст фактично не знають досвіду міста Рівне тощо (потрібні он-лайн форуми, семінари, візуалізація та інституціоналізація досвіду за проектом);
  • платити за вирішення проблеми може бізнес так, як опале листя – це сировина для виготовлення біогумусу, компостів, грунтосумішей, рідких добрив тощо;
  • платити за збір, або довозити біомасу може муніципалітет міста (кошти є закладені в тарифах а звідси у бюджеті кожного міста). Під замовлення доцільно розробляти специфічні бізнес-пропропозиції;
  • ІТ супровід (визначення об’єму листя (через вегетаційний індекс) та захворюваності зелених насаджень, логістика і моніторинг зелених насаджень, в тому числі захворювань сосни у «зелених» поясах міст). Розроблені скрін-шоти та забезпечення для смс повідомлень для вивезення біомаси;
  • залучення місцевих громад і громадських організацій до контролю діяльності муніципалітету міста;
  • переробка опалого листя та органічних відходів вирішить питання санітарії в містах;
  • отримані компост, біогумус, грунтосуміші, рідкі біогумати тощо є придатним для вирощування розсади, удобрення газонів, квітникарства в містах, традиційного сільськогосподарського виробництва (така проблема особливо актуальна для України, наприклад, зменшення родючості ґрунтів середнє для України – на 0,4% а для відновлення на 0,1% треба 6 тон біогумусу);
  • впровадження запатентованої технології із переробки відновної біомаси, яка містить забруднюючі речовини, на біогумус (переробка на компост не утилізує важкі метали, які знаходяться у листі, а спалювання призводить до повторного забруднення атмосфери і є забороненим);
  • формування екологічної культури та дбайливого ставлення до ресурсів навколишнього природного середовища;
  • отримувані компост, або біогумус, або рідкі добрива (гумати) є продукцією багатоцільового використання на різних етапах переробки та наявності коштів для переробку біомаси;
  • частка на ринку для садово-паркового господарства занята на 70%. Для сільського господарства частка ринку занята на 5 – 10 %;
  • розроблені технології під різні бізнес-плани – на замовлення під певну стадію переробки та наявності коштів;
  • впровадження світових практик та добрих правил, рециркулярної та «зеленої» економіки, відповідність кращим світовим практикам, стандартам ДСТУ ІСО 14 000 «Управління навколишнім середовищем», ІСО 22000, директивам Європейського Союзу щодо поводження з відходами (імплементація положень Рамкової Директиви № 2008/98/ЄС про відходи), які Україна зобов’язалась імплементувати в процесі євроінтеграції;
  • екологічна ефективність переробки біомаси це: у 6.2 рази менше викиди СО2 та ліквідація мінуючої молі (шкідник дерев каштану); вартість продажу квоти від зменшення викидів парникових газів за проектом – від 15 до 30 тис Євро за 1 рік (за даними Climate Disclosure Project де ціна на викиди парникових газів на ринку ЄС –  5 до 20 євро за тонну);
  • біогумус замінює природний вичерпний матеріал торф у грунтосумішах, екологічна і агрономічна ефективність якого більша у 1.8 рази, а ціна менше до 25%;
  • за рахунок переробки біомаси (економія місця на полігоні на перспективу до 20 років) – це економія на вивезення інших відходів на 6 місяців;
  • надання послуг  у відповідності Настанови  щодо  проведення авторського  нагляду  за будівництвом  ДСТУ-Н Б А.2.2-11 : 2014 р.

Отже, проект є одним із етапів з формування цивілізованого ринку переробки побутових відходів в Україні, який за експертною оцінкою оцінюється у 2-3 млрд. грн., вирішує проблему переробки відновної біомаси за «життєвим» циклом, зі сторони забезпечення кінцевої переробки як передумови збирання, формування сортування й налагодження переробки біомаси на конкурентоспроможний продукт. Проект пропонує системне рішення –  гарантоване забезпечення переробки біомаси, а не збір й вивезення на полігон, створюючи при цьому робочі місця та додану вартість з відходів. Є потреба у масштабуванні проекту так, як він створює соціо-еколого-економічний ефект для всієї громади України.

Для Рівного із біомаси отримаємо 1600 тон пересіяного біогумусу (насипом). За мінімальної вартості 4000 грн за тону отримаємо 6.4 млн грн. За 5 років чиста теперішня вартість проекту складе більше 6 млн грн., індекс рентабельності – 1,8, термін окупності проекту – 2,8 року.

Значимість і визнання проекту підтверджується участю, наприклад, у міжнародному конкурсі ClimateLaunchpad